fbpx
Menu & Search

Recenzija – Le Man ’66: Slavna 24 sata

Recenzija – Le Man ’66: Slavna 24 sata

Dekadama unazad, svaka generacija automobilskih zaluđenika imala je svoj trkački film koji ju je definisao. Šezdesetih i sedamdesetih godina, to su bili Mekvinov sirovi i megalomanski Le Mans, te glamurozni Grand Prix. Osamdesete su donele Cannonball Run, devedesete Days of thunder, a dvehiljaditih se trkanje vratilo na ulice uz Fast&Furious serijal. Paralelno sa svetom, generacije su u Jugoslaviji odrastale uz Nacionalnu klasu, socijalnu dramu sa trkama u prvom planu. U dekadi koja nam upravo izmiče, filmovi o trkama su se vratili na stazu i decenijama unazad. Prvo je na platna došao Rush Rona Hauarda koji je oživeo uzbudljiva vremena Formule 1 kroz rivalstvo Nikija Laude i Džejmsa Hanta. Sada, u bioskope je stigao Ford v Ferari, film Džejmsa Mangolda koji obrađuje razvoj Forda GT40, automobila koji je 1966. godine doveo do čuvene pobede Forda nad Ferrarijem na Le Manu. Osim što je ep o trkama, ovaj film je pre svega priča o prijateljstvu Kerola Šelbija i Kena Majlsa.

Ford v Ferrari je posle bezmalo pola veka ispravio istorijsku nepravdu koja je Kena Majlsa odgurala na drugo mesto i zatim u zaborav, daleko od svih lovorika. Na platnu, pobednik 24 sata Le Mana Brus Meklaren sa pravom je skrajnut na sporadično pominjanje čak i u neizbežnom trenutku trijumfa. Iako je sam Meklaren bio jedan od najtalentovanijih vozača svoje generacije i bezmalo jdno od najvećih imena u svetu trka, odluka da se njegovo lice svede na lice statiste bila je potpuno ispravna. Jer, Ken Majls je pravi heroj Forda GT 40. Osvedočeni kralj transformacija Kristijan Bejl tako je konačno dobio idealnu ulogu za sebe: ćudljivi Britanac sa kojim je teško sarađivati, ali koji će svoj posao obaviti perfektno. Met Dejmon ga uspešno prati kao Šelbi (iako je njegova uloga uzeta kao glavna), kao i ostatak kastinga koji tumači lica Fordove korporativne mašinerije.

U drugom planu, odmah iza Šelbijevog i Majlsovog odnosa, te sukoba Forda i Ferrarija stavljen je i sukob odela — trkačkih i korporativnih. Šelbijeva i Majlsova „nabij ga u dupe“ filozofija suprotstavljena je Fordu II i odelima koja su odgovarala njemu i poručuje da pravi rivali Forda GT 40 i njegovog razvojnog tima možda i nisu vozili pod italijanskom zastavom, niti vozili uopšte. Bez obzira na to što su svi akteri istorijske ličnosti koji su učestvovali u dobro dokumentovanim događajima, narativ je u nekoliko navrata odlutao od istorije, ali to je ipak samo Holivud. Put do samog finiša trke je istumban i prekrajan u cilju dramatizacije, što je ujedno i najveća zamerka filmu.

Sa druge strane, uzbuđenje trka savršeno je rekreirano kroz scene realne vožnje po pravim stazama, sa minimalnim uplivom digitalnih specijalnih efekata. Tako, svaki sudar je pravi, a u njemu su učestvovale detaljne replike neprocenjivih istorijskih vozila. U cilju što realnijeg prikaza opasnosti trkanja, vozači kaskaderi nisu stajali posle orkestriranih sudara. Naime, na snimcima iza scena, vidi se da je vožnja nastavljana dalje bez obzira na olupine na stazi, što je doprinelo neizvesnosti u svakom snimljenom kadru. S obzirom na to da budžet ovog filma nije bio ogroman po holivudskim standardima, Fordovi GT 40 nisu originalni primerci, već rekreacije istorijskih vozila pravljene u Kaliforniji gde je najveći deo filma i snimljen. Trud da se uzbuđenje trka prenese na platno tako je urodio plodom, ali je i u pomenutim scenama bilo teško pobeći od holivudskih standarda. Tako ćemo videti prebacivanja u nižu brzinu, probijanja limitera obrta i namrštene poglede tokom preticanja na dugačkim pravcima.

Iako je pre svega automobilski film, Ford v Ferrari daje dosta i onima koji nisu seli u bioskopske fotelje zbog trke čije detalje i krajnji rezultat sigurno znaju. Osim fantastičnih adrenalinskih scena, ovaj film pruža i dramu sa kojom je izuzetno lako povezati se na ljudskom nivou. Najveća vrednost filma nikako nije u scenariju — on je sa istorijske strane pun rupa, dok sa druge verno prenosi karaktere i njihove unutrašnje i međusobne sukobe. Nije ni u spektakularnoj produkciji ni maestralnoj glumi, već upravo u načinu na koji su ovi elementi uklopljeni da ispričaju jednu čuvenu priču. Bez obzira na to što je čitava radnja holivudizovana uz brojne istorijske nedoslednosti, šira javnost će posle ovog filma konačno znati ko je bio Ken Majls, heroj iz senke koji je svojim znanjem, znojem i hrabrošću doneo četiri uzastopne pobede Plavom Ovalu i Henriju Fordu II.

Autor teksta: Đorđe Sugaris